Bibliotek

Innan min lunchdate med Josefa idag, smet jag in på Gustavsbergs bibliotek. Så fort jag stiger in genom dörrarna på ett bibliotek glömmer jag tid och rum. Jag kan vandra runt hur länge som helst. Nästan. Med mig hem idag fick två böcker följa med. Jag har länge tänkt att jag ska försöka mig på någon nobelpristagare i litteratur, så det fick bli 2003 års nobelpristagare J.M. Coetzees bok Ett dåligt år. Den andra boken blev Tusen strålande solar av Khaled Hosseini som även skrivit Flyga drake.

Hursomhelst, på vägen hem tänkte jag på vilken underbar konstruktion bibliotek egentligen är. Mängder med böcker (och tidningar) i systematisk ordning. Hur lätt som helst att hitta om man söker något speciellt. Eller bara strosa runt, titta sig omkring, kanske stöter man på något som man inte trodde sig hitta och man kan bli en eller flera kunskaper klokare tack vare detta. Att vi sedan återanvänder böckerna om och om igen är ju faktiskt helt fantastiskt ur miljösynpunkt.

Jag älskar böcker och jag har genom åren köpt massor av böcker. Jag skulle gärna ha ett rum med bara böcker senare i livet, det har jag velat länge. Men på senare tid har jag ställt mig frågan; till vilken nytta egentligen? För handen på hjärtat så är det inte många böcker jag har läst mer än en gång. Och det här att man ska ha bara för att, ställer jag mig mer och mer kritisk till. Och inte bara till detta med böcker utan till andra saker också.

Vi skapar alltför ofta ett behov som vi egentligen inte behöver ha. Materiella ting som vi lägger massor av energi på. Tack, men nej tack! Min energi och tid är för värdefull för att sköta om massor med materiella ting. Döda ting som vi ska sköta om. Och vi behöver ställa oss frågan; blir vi verkligen lyckligare med alla dessa materiella ting som samhället "kräver" att vi ska ha? Jag tror det är tvärtom. Ju mer saker vi äger, desto olyckligare blir vi. Just för att vi inte kan prioritera vad som är viktigast i livet. Vi tappar helt enkelt förmågan att se vad som är viktigt här i livet. För det viktigaste i livet är inte att ha en tv i varenda rum eller en dator för varje familjemedlem eller tusen prydnadssaker eller bokhyllor fyllda med mängder av böcker.

Så var vill jag komma med detta inlägg? Från bibliotek till materiella ting? Jo, när det väl kommer till kritan är materiella ting ingenting att ha, vilket man ofta upptäcker när något dramatiskt händer eller när man är nere i en svacka.  Det är då man får upp ögonen för vad som är viktigast här i livet. Prioritera om, helt enkelt. Det kan vara att läsa en bra bok. Ta en fika med en vän eller två. En promenad ute i naturen. Och så vidare. Alternativen är oändliga.

För det, mina vänner, det är riktig livskvalité! :)

Kommentarer
Postat av: Maria

Tjing, jag har just läst Flyga drake (så himla bra) och samtidigt som jag köpte den så klickade jag även hem Tusen strålande solar, den har jag dock inte börjat på! Brukar ju inte ha ro att läsa mitt i terminen, men nu kunde jag inte låta bli :)



Kram

2009-11-12 @ 16:48:07
Postat av: Jag

Flyga drake är riktigt bra. Läste den i somras, så nu tänkte jag läsa Tusen strålande solar. :) Jag brukar inte heller ha ro att läsa under terminen men nu försöker jag omprioritera min tid lite. Det vill säga undvika datorn allt mer på kvällarna och göra andra saker. :)

2009-11-12 @ 18:07:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback