Glädjeämnen i livet

Vad gör dig lycklig? Vad gör dig olycklig? Vad kan du påverka? Och vad kan du inte påverka?

I mitt liv är det inte det materiella som är det viktigaste, tvärtom. Jag tror att ju mer av det materiella jag har, desto olyckligare blir jag. Det är saker som ska skötas om, vårdas och går sakerna sönder så ska man punga ut med massor av pengar. Pengar som jag kan lägga på andra betydligt viktigare saker. Såsom ta en fika på stan med en vän du inte träffat på länge eller varför inte en utflykt i naturen med lite kaffe och smörgåsar. I mitt liv värdesätter jag upplevelser av olika slag. Konserter, promenader ute i den underbara naturen eller en simtur på badhuset.

I våras när mannen fick en saftig efterräkning från CSN satt vi här och beklagade oss att vi var tvungen att dra in på diverse saker, såsom att ta en fika på stan med vänner och liknande, vilket har varit väldigt frikostigt sedan vi flyttat hit. Det är lite så man umgås här i Stockholm. Men tillslut sa jag; Herregud, här sitter vi och beklagar oss över saker vi inte kan göra. Vi klarar ju oss ändå. Vi har mat i kylen. Vi kan betala våra räkningar. Och vi har tak över huvudet. Det är inte det minsta synd om oss. Nu får vi ta oss ur det här tycka-synd-om-själv-syndromet.

Patetiskt kan jag tycka att vi var såhär i efterhand!

Och efter sämre tider kommer bättre tider... Faktiskt! VIlket är tur, för om man inte har de sämre perioderna hur vet man då när de bättre perioderna kommer...?

Alla tycker vi synd om oss själv någon gång, men fastna fan inte i det! Att ha syndromet tycka-synd-om-mig-själv är enligt mig inte helt okej. Ibland gäller det att ställa sig utanför sig själv och titta på sig själv utifrån. Se vad du har! Och vill du något, ja, se till att få tummen ur röven och gör något åt din livssituation! Ingen annan än du har ansvar för just ditt liv.

Jag tror att vi till stor del kan påverka det som händer i våra liv, inte allt men en hel del.

Och på något konstigt sätt löser sig saker och ting till det bästa, bara man är handlingskraftig och gör något åt sin situation. Man kan inte förvänta sig att saker ska falla ner från himlen eller att någon plingar på dörren och står där med några hundratusen från Postkodslotteriet.
-skrattar-

Så ta kontroll över ditt liv, för tro mig, ingen annan kommer göra det åt dig...


Money, money, money!

Kommentarer
Postat av: Helena

Man ska aldrig oroa sig över pengar.. det kommer alltid nya :-) Har man bara vänner o hälsa så ska man minnas att det är det absolut viktigaste! Kram H

Postat av: Jag - Lisa

Visst är det så, visst är det så! :D Och det var det jag oxå kom fram till här i våras.



Du är lika klok som alltid, min vän!



2009-07-29 @ 12:18:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback