Sockerkänslig

Julen innehöll naturligtvis massor med godis och slisk. Efter nyår går man ju självklart över till vardagen och äter inte godis varje dag. Förra helgen gick jag och Emma till Maxi och jag köpte godis, det var ju faktiskt lördag. Hihi! På kvällen åt jag en del godis, dock inte allt. På natten vaknar jag klarvaken och svettas som bara den. Det var inte att jag ville ha godis, bara tanken på godis fick mig att må illa, men jag har aldrig varit så här känslig förut.

Samma sak i natt (nåja, nästan i alla fall), jag har sovit dåligt, inte svettats, men varit mycket varmare än jag brukar vara. Maja och Håkan var här i går och vi åt cheesecake på kvällen, vilket innehåller en del socker. Jag vet inte om det är att förbränningen går på högvarv, nu när jag har kommit igång med mina promenader varje dag, vilket så klart är bra, men jag blir lite fundersam.

Några minuter senare...

Nu har jag letat lite på internet och hittade följande:

"Genom att motionera regelbundet och kanske ta i lite hårdare efter ett tag kan du på längre sikt öka ämnesomsättningen dygnet runt, även i vila. Kroppen befinner sig då i en uppbyggande (anabol) fas och använder delar av matens protein till ökad muskelmassa. Om du går ner i vikt befinner sig kroppen i nedbrytande (katabol) fas, förhoppningsvis är det då fettresurser som bränns och inte muskelmassa. Båda processerna kräver energi vilket gör att ämnesomsättningen ökar.

Ämnesomsättningen kallas även metabolism och är en process i kroppen som hanterar matens näringsämnen. Antingen kan ämnesomsättningen innebära nedbrytande (katabola) processer,  till exempel då fett förbränns och omsätts till energi och värme. Eller så sker det omvända, (anabola) processer där kroppens vävnader byggs upp, till exempel då protein används som byggstenar till kroppens muskler."

(källa: netdoctor.passagen.se)

Så jag ska nog inte vara så fundersam utan bara glad att min ämnesomsättning verkar fungera bra. :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback