Livskvalitet

Livskvalitet, vad är det egentligen?

Definitionen på Wikipedia är följande; Livskvalitet är den upplevda känslan av att leva ett gott liv, där man oftast avser andra faktorer än sådana av ekonomisk natur eller av överlevnadsnatur. Exempel på fenomen som är viktiga för människors livskvalitet är den fysiska miljön, psykosociala miljön, estetiska, transcendentala och religiösa upplevelser, etc. Man kan också som i den externa källan nedan beskriva det som att vara aktiv, ha gemenskap, självkänsla och en grundstämning av glädje.

Efter fem dagars pendling till och från Lidingö (därav tystnaden här på bloggen) inser jag att detta verkligen INTE är livskvalitet för mig. Enkel väg, cirka EN timme vilket leder till TVÅ timmar på buss och tunnelbana per dag. En arbetsvecka på FEM dagar ger det en pendlingstid på TIO timmar. Och det bara för att ta sig till och från jobbet... Nu var det ju bara en avvikelse i mina vanliga vardagsrutiner, men de som gör detta varje dag år ut och år in....? Exempelvis pendlar några på jobbet till och från Märsta varje arbetsdag. Hur orkar man det i längden? 

Nä, för mig är livskvalitet att leva ett enkelt vardagsliv vilket för mig innebär att (helst) kunna gå eller cykla till jobbet, kunna träffa vänner och bekanta en vardagskväll utan att det ska innebära ett större projekt och ägna mig åt saker som jag tycker är viktiga. Inte spendera 10 av min vakna tid på bussen eller tunnelbanan, bara för att kunna tjäna ihop mitt levebröd.

Jag vill inte bara överleva, jag vill leva också...

Kommentarer
Postat av: Helena

Livskvalité blir vad man gör det till.. och jag måste säga att du tagit ett STORT steg framåt vad gäller din egen livskvalité.. Välkommen hem till Norrland snart igen :-D Här har vi de bara finfint. För det mesta ;-) Kram

Postat av: Jag

Snart kommer vi! Jag kommer upp en helg i maj. Då blir det fika på Ålidhem. :) KRAM, KRAM

2010-04-28 @ 08:24:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback