Grisar och hemtentor

Bilderna från gårdagens nyhetsinslag om danska grisars missär gör mig rent ut sagt illamående. Och det är inte bara danska grisar som far illa rapporterar dagens svd, även svenska grisar far illa under sin livstid, men inte i lika stor utsträckning. Och kanske vi inte ska vara så förvånade... Nu gör jag absolut inget påhopp mot svenska bönder, det jag menar att de senaste åren är det som att vi människor helt har tappat begreppet på vad som är rätt och vad som är fel...

Melamin i kinesiska mjölkprodukter, köttfärsskandalen på ICA (och som säkert inte är ensamma), gravar som plattas till för att marken inte ska sätta sig (Vännäs är säkert inte ensamma), matbespisningar som plockar upp uttappad mat från golvet, politiker som säger att vi ska rösta för miljön och vara mer miljömedveten men som själv kör omkring i ett bensinslukande monster som drar 1,5 liter per mil...

Ja, listan kan göras lång... Vet vi människor verkligen inte vad som är rätt och vad som är fel längre...? Kan vi verkligen inte tänka; om jag tappar ut maten på golvet, skulle jag själv vilja äta den sen? Svaret på den frågan tror jag alla vettiga människor säger nej till. Eller slår jag den här grisen gör det ont, likaväl som att jag slår en människa? 

Människor i samhället idag glömmer allt för ofta bort etik och moral, sunt förnuft och medkänsla för andra, såväl människor som djur. Och alltför många gånger är det lite av nyhetens behag. Snart kommer vi att ha glömt bort grisarna, barnen i Kina som får svåra njurskador av melaminet i mjölken och köttfärsen i affären. Vi slutar köpa fläsk för att inte gynna detta plågsamma som pågår...ett kort tag... Vi kanske ger bidrag till barnen i Kina... ett kort tag... Eller vi slutar köpa köttfärs i affären... ett kort tag... För att sedan återgå till våra trygga och välkända vanor, jag säger inte att jag är bättre, absolut inte, för det är jag knappast...  Det jag ifrågasätter är vad som händer i vårt samhälle. Var försvann etiken och moralen? 


Hemtenta i arbetsrätten. Jag och Anna suttit tillsammans över msn och haft diskussioner hela dagen lång. Imorgon fortsätter vi kl 7.00. Vi är ett bra team! Hon är min googlemästare från och med nu. -hahaa- 

Hemtenta i Organisation och ledarskap. Max 4 A4 på 4 frågor. 

Opponering på fredag, Miljörätten. Det ska nog gå bra. Jag ska fixa opponeringen nu ikväll. :)

Även fast jag har mycket just nu, har jag haft så himla tur. Som sagt max 4 A4 på en av hemtentorna, på opponeringen har jag bara två andra uppsatser att läsa och komma med kommentarer och synpunkter.  




Och jag behöver väl inte säga något..?

*viskar mycket tyst; i n s t ä l l n i n g e n...*

Kommentarer
Postat av: Anna, arbetsrätten ;)

Google visade sig ju vara mycket givande ;) höhö

Helt underbart att vi grejade det, såå så skönt. Den 15 juni ska vi ha en liten segerfest, för visst klarar vi G? :P



Annars blir det att tuta och köra till Daaaalnarna och ta tag i gubbfan med hårdhandskarna! :P

2009-06-01 @ 09:47:54
Postat av: Jag

-hahaa- Ja, google is the shit!



Klart vi ska ha tentafest! :D Sushi och vin ute i solen kanske?



KRAAAAM

2009-06-02 @ 16:51:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback