Veckan i Jordanien

Oj, vi har varit med om så mycket fantastiskt att jag knappt vet var jag ska börja...

Jo, för det första så snöar väldigt, väldigt sällan i Jordanien. Senaste gången var för cirka 30 år sedan men när vi nu skulle bege oss till Jordanien så tror ni inte att det hade snöat veckan innan! Snön låg dessutom kvar på vissa ställen uppe i bergen. Detta ledde till att under turen i Wadi Rum fick vi användning för våra vinterjackor, mössor och vantar som dessutom fick den härliga lukten av rök från elden i beduinernas tält. Vi luktar fortfarande... Självklart har vi varit så förutseende att boka tvättid till idag, dock har vi inte varit så förutseende att se till att vi har tillräckligt med tvättmedel så vi får lukta någon dag till.  

Så vad gjorde vi i Jordanien då?

Söndagen: Självklart började dagen med frukost och vilken frukost!! Helt underbar frukost! Säg något de inte hade! Frukt, bröd, marmelader, ost, skinka, frukt, omeletter, pannkakor, massor med sötsaker, kaffe serverades vid bordet, etc. Efter att ha utforskat det enorma frukostutbudet, begav vi oss till Apollos informationsmöte för att boka alla utflykter under veckan. Mycket bra information! Vi bokade upp hela veckan förutom fredagen. Vi passade sedan på att utforska Aqaba lite under dagen, men kom fram till att vi ville bort från stadsmiljön så vi begav oss till vårt hotell igen. En promenad runtom Tala Bay blev det, där vårt hotell låg och kameran var framme såklart. Bilder kommer att finnas på Fredriks pixbox så småningom:
www.freco.pixbox.se från hela resan förutom onsdagen då vi var dumma nog att INTE ta med kameran. Fråga inte vad vi tänkte på... För jag har inget bra svar...

Måndagen: Mums, frukost! Lyx att börja dagen så... :D Förmiddagen blev lugn och skön innan vi begav oss för en ökentur. I Wadi Rum blev det flera stopp på vägen för att njuta av vyn, gästvänligheten hos beduinerna, guidning och för de som ville fick rida på kameler. Kvällen avslutades hos beduinerna med lite mat, te och live-musik. Fantastiskt!

Tisdagen: Upp tidigt för att äta av den fantastiska frukosten innan vi begav oss mot Petra. Helt otroligt, helt fantastiskt vackert! Mycket ligger fortfarande gömt och åker man till Petra om några år så har de förmodlingen grävt fram mer än vad som finns synligt idag. På vägen ner hade vi våra härliga och underbara guider med oss och på vägen upp fick vi strossa på själva. Mindre bra var lunchen, oorganiserat och kaosartat! Eller lunchen var bra men allt runtom... Maten nästan fastnade i strupen på mig. Höga ljud och kaos runt mig när jag ska äta leder till att jag slänger i mig maten, som att jag faller in i takten runtom mig. Nä tack, lugn och ro vid måltiderna! Annars en mycket bra dag!

Onsdagen: Då det kanske verkar som vi hade fullspäckat schema så kom faktiskt en dag med lite lättare aktiviteter; en dag med snorkling i Röda havet. Efter frukosten, mums, packade vi snorklingutrustningen och begav oss ut på en båttur med snorkling. En mycket skön dag! Två stopp blev det under turen. På första stället blev det en kort stund snorkling och sedan njöt vi bara av att vara, njuta av utsikten, det vackra vattnet och solen. Det var dock lite kyligt i skuggan men i solen var det varmt och skönt. Maten var, som under hela resan, helt underbar god. MUMS! Därefter åkte vi vidare och snorklade en liten längre stund. Mycket bra guider även denna dag!

Torsdagen: Upp tidigt i ottan för att bege oss till Jesus döpelse plats och bada i Döda Havet. Efter några timmar i buss, med ett kort stopp på ett café mitt i öken, var vi framme vid platsen där det finns starka bevis på att Jesus döptes. En liten tur ner till Jordanfloden blev det oxå, jag doppade ner foten och Fredrik knäppte kort med kameran. Jordanien och Israel delar på Jordanfloden och på andra sidan var det några byggnader och den Israeliska flaggan. Jag kunde inte undgå att jämföra det med att vi i Sverige skulle stå vid Torneälven, doppa ner foten i det kalla vattnet och titta över till Finland. *hahaa* Väl tillbaka till bussen åkte vi vidare till Döda havet där en lunch avnjöts. 

Därefter... ombyte till badkläder, ner till vattnet och vilken sjuk känsla det var att bada i Döda havet. Man kan säga att man istort sett låg på vattenytan. Då Döda Havet har en lång historia bakom som en spaort med deras välkända lera, så kletade vi in oss i lera, lät det torka och sedan ner i vattnet igen. Och det är väl enda gången man får känna att man har babyhud igen. Man blev så mjuk och vi köpte hem lite lera, så nu ska det leras på lite då och då. :) 

På vägen hem stannade vi återigen på caféet mitt i öken och där upptäcktes det att vår buss hade fått punktering. Himla tur att det var där och inte mitt i öken. Och att det dessutom fanns en däckverkstad bredvid caféet! Våra underbara guider fixade fram dricka och kex åt oss medan vi väntade. En rast som skulle bli 10-15 minuter blev till drygt en timme. Men vad gjorde det? Vi var ju trots allt på semester.   

Fredagen: Inget inbokat denna dag förutom att vi skulle ta någon behandling under dagen på hotellets spa. Med lite av den underbara frukosten i magen gick vi och bokade parmassage till eftermiddagen. Men innan det satte vi oss vid poolen, badade lite, solade lite, Fredrik gav sig efter en stund, jag efter en lång stund senare och då upptäckte jag att jag inte varit så bra med solskyddet... Ajajajaj på ryggen! Ajabaja på mig!

Vid tvåtiden begav vi oss till spa:et och vi fick börja med att basta lite innan vi blev masserade så blodcirkulationen satte igång en del. Och oj, så skönt! En timmes massage med precis så hårda tag som jag tycker att det ska vara. Det ska göra lite skönont! Och inte kan man tro att dessa små tjejer kan ha sån kraft i sina händer.

Middagsbuffén på hotellet var vi såklart tvungen att prova på, mycket gott var det, men absolut inte värt pengarna det kostade. Tyvärr! En mycket skön dag, men det är svårt att varva ner när man (läs:jag) helst vill att något ska hända hela tiden. Som tur var hade jag inte bara en bok med mig, och inte heller två utan TRE hela böcker med mig. Så det var bara att sätta igång på den tredje bok, vilket egentligen var Fredriks bok, men det är inget vi behöver nämna. ;)

Lördagen: Packade och klara tog vi en sista tur ner till en av restaurangerna, Platters, nere i hamnen. Det var tredje gången vi gick dit och när vi kom dit vinkade de så glatt åt oss. Kanske hade vi gjort ett intryck (läs: Lisas bästa under resan)...? De hälsade oss välkommen tillbaka, och vi svarade: Förhoppningsvis kommer vi tillbaka någon dag, men det är sista dagen här, vi reser hem idag. Så nu var det bara att vänta in bussen och åka till flygplatsen för att sätta sig på planet hem. Vemodigt men ändå skönt att komma hem till kissen. Strax efter elva var vi åter hemma på vår gata och en kisse som blev glad att se oss igen.


Lisas bästa under resan: Vid en middag på Platters beställer jag in en stor flaska med vatten, servitören tittar på mig lite förvånat och frågar mig: En stor? Ja, en stor flaska: säger jag. Efter servitören har gått säger Fredrik: Ska du ha en stor flaska vatten? Det är ju hur mycket som helst. Ja, jag är törstig, jag har druckit så lite idag, svarar jag. Men herregud, det är ju 1,5 liter! Hade du sagt något innan hade vi ju bara tagit en stor och delat på kontrade Fredrik med och skrattade. Ja, men jag är verkligen JÄTTETÖRSTIG! svarade jag. Och självklart blev det ju en sport nu att dels få i sig en flaska med 1,5 liter vatten samt att få ner en dricka på 33 cl. Jag kan säga att magen blev full med vatten och innan jag somnade hade jag hunnit vara på toaletten två gånger för att sedan gå upp mitt i natten för att gå på toaletten. *hahaaa* Jag vet inte, kanske var detta bara kul för mig och Fredrik men det roade ialla fall oss resten av veckan. :D


Sammanfattningsvis: Jag vet egentligen inte vad jag hade för förväntningar på Jordanien innan vi åkte dit. Jag tyckte bara det skulle bli skönt att komma bort MEN jag måste ju säga att jag är positivt överraskad över den otroliga vänlighet folket innehar. Väldigt tillmötesgående och trevliga! Visst, man märker att männen finner oss skandinaviska kvinnor exotiska och attraktiva men de är inte framfusiga eller påflugna. De vilar bara ögonen på en lite längre. Detta är nog den stora överraskningen och för att citera en nära släkting när jag sa att de är otroligt vänliga: "Trots att de är araber?" Jag svarade: "Ja, trots att de är araber."

Sååå kanske vi ska skrapa bort lite av våra fördomar mot dem. Visst, de har en annan kultur än vad vi har men bara för att de har det betyder det inte att alla araber tillhör Al-qaida eller någon annan terroristorganisation. Och Jordanien är väldigt västvärldsinriktat då de samarbetar mycket med USA, och därmed till viss del beroende av USA, vilket man iofs kan diskutera om det är bra eller ej, men det är en helt annan sak.


                               Jag på väg ner i Döda havet
                              

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback