Lite boktips

Under hösten har jag inte hunnit läsa så många böcker, men jag har ändå några att rekommendera sedan jag skrev senast och jag fortsätter med Roslund & Hellström.

Roslund & Hellström

Odjuret, Box 21
och Flickan under gatan

Precis som i Edward Finningans upprättelse tar författarna upp samhällsproblem. Det som vi kanske inte alltid ser men som finns där. Odjuret handlar om en pedofil och en pappas hämnd. Mycket, mycket bra och välskrivet. Det är verkligen underbara böcker och jag gillar böcker som har ett djup. Böcker som ger eftertanke och som sitter kvar lite efter att man har läst sista meningen. Box 21 tar upp organiserad prostitution. Även denna är mycket välskriven och huvudpersonerna hamnar i ett personligt dilemma som för oanade konsekvenser vilket visar sig i slutet. Helt oanad vändning. Just nu är jag i slutet på sista boken, Flickan under gatan, som handlar om gatubarn. Man får en annan syn på samhället och vilken slags värld vi lever i, hur personer gör hemska saker mot andra människor bara för att tjäna pengar. 

Läs dessa böcker! Rekommenderas starkt. 

Denise Rudberg

Storlek 37 

Jämfört med Rudbergs andra böcker är denna bok inget vidare. Jag tycker den är lite blaskig och vissa detaljer är lite väl för utstuderade. Jag får inget riktigt grepp om den, men jag tycker ändå att man ska läsa den om man har läst hennes andra böcker. Jag är sådan att helst vill läsa böcker i den ordning som författarna har skrivit dem och helst läsa alla som de har skrivit om jag hittar en författare som jag tycker om. Rudbergs böcker tycker jag om, men denna går inte till någon av de bästa. Jag har inte läst hennes senaste ännu, Åse, jag väntar med den tills jag har lite mer tid att läsa. 

Kanske bra med boktips nu när julen närmar sig. Själv planerar jag att ladda upp med lite böcker inför julen för att njuta så mycket som möjligt av "ledigheten" (Ja, jag vet att jag ska jobba jul och nyår men jag hoppas på att få ha det lite lugnare) medan jag stoppar i mig massor med gosaker. :D


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback