21 december - Hälsa

Så är det alldeles snart jul och med julen kommer ju massor med ätande, både mat och godis. På tisdag ska vi ha en bakarkväll, vi ska göra lite obamabollar och lite smått och gott som jag har sett på Leilas jul. Det ska bli riktigt kul att baka lite, detta leder till dagens ämne; hälsa.

Hälsa för mig är att må gott, både inombords och utombords. Varje dag tar jag en promenad och en dag i veckan simmar jag för att få en liten mjukare motionsform. Genom att försöka äta rätt mår jag även bra inombords, dock har detta brustit lite på senare tid. Jag känner direkt när jag har ätit för mycket fet mat, då mår jag lite tjockt och mår illa.

I veckan var jag hos läkaren för min rygg, där fick jag en fin pik om att jag behöver gå ner i vikt. Öhhh, som att jag inte försöker hela tiden...? Att jag promenerar varje dag var ju tydligen inte tillräckligt bra utan för att gå ner i vikt måste jag även äta mindre annars gör ju inte promenaderna någon nytta. Jag kan väl hålla med om att jag skulle behöva äta mindre för att gå ner i vikt men det kan ju till och med ett barn räkna ut. Som jag har sagt förut anser jag att en av livets bästa kryddor just att laga mat och äta mat. Mat är ju så gott och sedan att inte promenaderna skulle göra någon nytta håller jag inte riktigt med om. Men ja, jag vet på vilket sätt hon menar, jag är inte dum, hon menar kombinationen med motion och mindre mat så klart. ;) Mina promenader är heliga för mig! Promenaderna får mig att må bra i själen och mår jag bra i själen mår jag bra i övrigt oxå. Men det är väl bara att försöka äta lite mindre och tänka när man äter något gott hemma att det finns ju kvar till morgondagen. Samtidigt känner jag att jag är ganska nöjd med mig själv just nu. Jag rör på mig och då mår jag som allra bäst och är inte det hälsa oxå...?

Idag var vi en sväng ute på Björnö och promenerade i nästan 2 timmar. Och jag mår så himla gott att få vara ute i naturen, och vilken natur sedan, helt underbart vacker.  Lite kaffe och varsin smörgås avnjöts uppe i ett utkikstorn utmot Nämdöfjärden. Livskvalité tror jag att det kallas. :D Solen höll på att gå ner bakom slöjor av moln. Det var så underbart vackert och utsikten nådde sig ända till Nackas mastar. Och vi såg lika långt åt alla andra håll oxå. Vackert, vackert, vackert! På vägen tillbaka till bilen fick jag krama min stora ek som jag hittat där ute. När man ser ett sånt stort och vackert träd undrar man dels hur gammalt trädet är och dels hur mycket de trädet har fått se under sin livstid. Eken står i lä vid en bergsknall och har därför inte farit så illa av väder och vind. Jag har sett den på sommaren oxå och vet att den är mycket vacker med fullt bladverk. :)

Så hälsa är så mycket mer än vad vågen står på. Hälsa är saker och ting som man kan nämna vid livskvalité. Saker som får en att må lite extra bra. Jag vet vad jag mår bra av och varje dag gör jag åtminstone en sak som jag mår lite extra bra av. Promenerar, simmar, läser en bra bok, lyssnar på musik som gör mig extra varm om hjärtat, ser en film, lagar mat vilket jag tycker är rogivande, handarbetar eller ser mina favoritkomiker så jag får skratta lite extra mycket. Så vad är hälsa för dig?



Kommentarer
Postat av: Maria

Hej Lisa! Vad fin julkalender du har, tänkte önska er en riktigt fin jul! Ska ni vara i Stockholm? Sen önskar jag att du kan smitta av dig med dina promenader, skulle jag oxå behöva för att må bra!

Kram på dig! /Storasyster

2008-12-21 @ 20:17:32
Postat av: Jag

Hej syster! Har du inte facebook längre? Tänkte skriva där åt dig. Hursomhelst; Tack för kommentaren. :D



För att ge dig lite motivation...Jag skaffade en stegräknare för ett år sedan och sedan dess har jag kommit igång med mina promenader ordentligt. Nu under den mörka tiden har det blivit lite kortare och färre promenader, men jag har ett mål för varje månad. Jag använder excel för att skriva upp hur mycket jag har gått och gör anteckningar om jag har varit och simmat eller gått med stavar då det tar mer. Jag tävlar mot mig själv och sätter mina mål i början av månaden. Så om du känner att du behöver komma igång, skaffa en stegräknare och börja gå. Kan rekommendera denna sida;
www.stegraknare.se Jag har en Omron Walking Style II Red som har minne på en vecka och lite olika funktioner. Hoppas du ser detta och blir lite motiverad. :)



Vi blir här i Gustavsberg, jag ska jobba julafton och lite andra dagar. God jul på dig oxå!



KRAM

2008-12-21 @ 20:47:59
URL: http://isalisa.blogg.se/
Postat av: Maria

Ok, tack för tipsen... köpte en stegräknare på biltema... men jag har inte använt den... fy för mig!! Jag måste ta tag i det, ska bara bli frisk först, har varit krasslig sen 31 oktober.



Jo jag tog bort mig från facebook det var så mycket prat om virus...



Jag och Danne blir hos pappa i jul, känns lite oroligt nu när han har inte mår riktigt bra, hoppas det rätar till sig snart.



Kram

2008-12-21 @ 21:57:42
Postat av: Jag

Hehe! Det är aldrig för sent att börja. Men det är klart att om man är sjuk hela tiden går ju orken bara till att klara de vardagliga sakerna.



Ja, det är aldrig roligt med pappas hjärta. Men det är ju bra att han åker in när det gör sig tillkänna ialla fall. Hoppas ni får en bra jul med pappsen!



Kram, kram

2008-12-22 @ 08:30:00
URL: http://isalisa.blogg.se/
Postat av: Stefan W

Besök gärna min blogg! :D

2008-12-22 @ 08:35:52
URL: http://stefanweei.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback