2 december - Framtiden

Nuet? Jag har ett år kvar av studier om det nu blir som jag har tänkt det. Alla som läser min blogg vet vilken ångest jag har haft med kurser hit och dit, kurser som inte håller någon som helst kvalité och kursernas lärare som helt enkelt verkar skita i oss studenter. Nåja, det är ju bara att göra det bästa av situationen och det är det jag försöker göra just nu. 


Så hur ser jag på framtiden? Väldigt ljust måste jag säga. Efter nyår ska jag läsa en hel termin med juridik plus en organisationskurs. Halva terminen blir på distans och resten på plats i Umeå. Nästa höst blir det uppsatsskrivande för hela slanten och redan i vår ska jag börja fundera på ämnen och börja leta material. Jag ser fram emot att vara klar om drygt ett år.


Men förutom skolan då? Livet i övrigt? Jag älskar mitt liv. Även fast det just nu är lite på sparlåga. Framtiden ser spännande ut och oavsett var vi hamnar efter jag är klar så ska vi passa på att resa lite mer än vad vi har gjort innan (och även innan jag är klar.) Varje dag försöker jag bejaka mig själv och mina behov som jag har. Varje dag försöker jag göra något för bara just mig själv. Det behöver inte vara något stort, det kan vara att ta en extra lång promenad eller ta en fika med en vän som jag inte har träffat på länge. Livet är varje dag så ta tillvara på det varje dag.


Familj? Angående barn, villa, volvo och vovve så kommer det nog att lösa sig allt eftersom tiden går. Bara F kan bestämma var vi ska bo. ;) De som har 10-års planer eller 5-års planer gör mig bara stressad. Herregud, jag som har varit student i en evighet tar bara en termin i taget eller ett läsår i taget. Varför bestämma så långt fram i framtiden, livet ter sig ändå inte som man vill och varför planera något du ändå kommer att få revidera senare...?


Miljön? Vad gäller klimatförändringarna som vi blir proppade med varje dag gör att ialla fall jag blir lite rädd och ibland lite pessimistik till framtiden angående detta problem vi står inför. Den senaste veckan har jag och F börjat se Planet Earth och varje gång vi ser en dvd ställer jag mig frågan: Hur kan vi förstöra denna underbara planet? Ser vi inte allt de vackra vi har här? Går verkligen pengar före allt detta? I och med att vi är inne i en lågkonjunktur hörde jag för några veckor sen att Frankrike och några andra EU-länder ville att vi skulle minska åtgärderna gällande miljöarbetet och fokusera på den ekonomiska krisen istället. VA?! Klimatet finns där oavsett om vi är i en hög- eller lågkonjunktur. Miljön väntar inte in oss människor och tar inte hänsyn om vi är inne i en kris eller inte. Så oavsett om vi är i en hög- eller lågkonjunktur måste miljöarbetet fortsätta. PUNKT!

                
   

Tillsist vill jag bara tillänga en varm tanke till en vän som förlorade sin pappa i fredags, vilket återigen gör mig påmind att ta tillvara på varje dag. Jag tänker på dig... Vi ska komma upp till norr efter jul och helst efter att er nya familjemedlem har behagat att titta ut. Vi vill ju granska underverket. :D Många varma kramar från ett regnigt Gustavsberg. 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback