Vem är ansvarig?

 
När jag tittar tillbaka i bakspegeln under det senaste året så är det något av det mest händelserikaste året i mitt liv. På både gott och ont. Mycket sorg men också otroligt mycket glädje. Min pappa lämnade oss alltför tidigt. I ungefär samma veva visade en sticka ett plus. Ett barn var på väg. Ett barn som aldrig skulle få träffa sin morfar. Jag kan endast berätta om hennes morfar. Hur han var. Hur jag först i vuxen ålder fick en bra relation med hennes morfar. Och detta tack vare att mina föräldrar skiljde sig när jag var drygt 20 år. Hur konstigt det än låter...
 
I och med att jag fick barn, började jag även värdera hur viktig min/vår tid var och är. Det får mig också att tänka på relationer. Var ligger egentligen ansvaret? Min dotters relation med hennes mor- och föräldrar ligger ansvaret endast hos de vuxna så länge hon är liten, det vill säga det ansvaret ligger hos hennes mormor, farmor och farfar. Och det är inte helt okomplicerat kan jag säga, vilket gör mig lite sorgsen. Relationer som egentligen inte skulle behöva vara komplicerade men som blivit det. 
 
Jag försöker minska komplicerade relationer till absolut minimum, för varför ska dessa få nalla på min dyrbara tid? Tid som jag istället kan lägga på personer som jag tycker om. Och prioriterar inte dom mig/oss, varför i hela världen ska jag då lägga ner tid på dem? Men jag kan inte undvika att besvikelsen blir stor när personer säger en sak men agerar på ett annat sätt. Hur ska man då veta vad som är detra? Och det har gått upp för mig att jag inte kan skapa en relation mellan mitt barn och en vuxen. Det ansvaret ligger faktiskt på den vuxna som förhoppningsvis vill ha en relation med min familj. 
 
Slutliga frågan: hur mycket tid och energi ska jag lägga på relationer som ändå inte lever upp till mina förväntningar? Svaret, ja, det har jag inte ännu...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback