"Gratis"

Då och då kommer det saker på min mail som jag undrar var det kommer ifrån, det är tips på sidor där man ska tävla eller få saker "gratis". Hmm, få se nu... När får man någonsin saker gratis i denna värld? Ofta krävs det en motprestation av något slag, exempelvis att man ska fylla i ett formulär eller skriva en slogan eller något annat. Det senaste som dykt upp på min mail är tips på en sida där man kan fynda eller tävla eller att just jag får ett få specialerbjudande (Yeah right!), det vill säga konsumera mer än vad man kanske egentligen behöver. Och när jag tittar runt lite snabbt ser jag att det bland annat är sånt jag inte vill ha genom att ha satt en Nej tack till reklam-skylt på min brevlåda, det fysiska brevlådan alltså. Ska jag då behöva få sånt här skit i min elektroniska brevlåda?

På vissa av dessa sidor ska man förutom att tävla även uppge sina vänners mailadresser, det vill säga föra deras sida vidare utan att sidägaren behöver göra något plus att mottagaren inte har något att säga till om. Och det är väl okej om man vet att ens vänner och släktingar är intresserade av att få saker host "gratis", men vi som inte är ett dugg intresserade då? Ska vi ändå behöva ta emot den här skiten som skickas?

Men vem vet? Det kanske bara är jag själv som råkat kryssa i en ruta för mycket någonstans utan att vara uppmärksam på det, trots att jag är ytterst noga med vad jag är på för sidor och vad jag kryssar i...

Kommentarer
Postat av: Helena

Ja, visst är det dryyygt? Eller när man blir lurad att man vunnit ditt och datt. Fatta om man skulle vinna något på RIKTIGT? Man skulle ju fasn inte tro på det haha...

2010-11-03 @ 18:45:50
Postat av: Lise-Lotte

Håller verkligen med, får hur mycket som helst i skräpposten om sånt, numera tar jag bara bort allt där utan att titta. Kramar

2010-11-03 @ 19:23:29
Postat av: Jag

Precis, Helena, man ska alltid vara skeptisk mot såna saker, speciellt när man inte ens har tävlat eller anmält sig till någon sida.



Lise-Lotte, nu pratar jag inte om det som kommer i skräpposten, det raderar jag också direkt och har aldrig ägnat en tanke till att läsa mailen där. Jag menar det som faktiskt kommer in i inkorgen, de mail som jag faktiskt läser. Skit rent ut sagt!

2010-11-03 @ 20:17:07
Postat av: Lise-Lotte

Ok, jag får mest i skräpposten

2010-11-03 @ 20:48:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback