Del två: 15 maj

Så var dagen här... 15 maj... 

I början av maj började Fredrik sitt nya jobb i Umeå, så han flög ner till mig på fredagen den 14 maj. Kramas, kramas, kramas. Fördelen med att bo isär är att man får det absolut bästa av varandra... Och längta efter varandra... Varje sekund vill jag njuta av, varje sekund vill jag suga in och minnas för alltid... 15 maj vill jag alltid ha färskt i mitt minne...

Lördagen började riktigt härligt, vi åt frukost, spelade lite Mario, började göra oss i ordning, packade lite saker för övernattning på hotell. Fredrik tog en fika medan jag smet in på Kicks för lite make-up, lite längre än förväntat tog det, men till slut kom vi iväg till stan. Checkade in på
Marina Tower. Ett helt nytt hotell och rummet var så fint. Trappa ner från hallen ner till sovdelen. Stor härlig säng. Härliga fåtöljer. Små fönster med vy mot Djurgården. På med kläderna som vi skulle ha under vigseln. Jag hade en blommig klänning som jag köpt på MQ i Umeå redan i marsmånad. Fredrik hade på sig en vit skjorta, svart slips, svart väst, kavaj och mörka jeans. Mycket snygg! Solen lyste och det var varmt ute. Lite fnissiga var vi nog allt i väntan på bussen in till stadshuset. För att det bara var vi som visste och ingen annan, OCH tanken på vad alla skulle säga den 12 juni.

Väl framme i Stockholms stadshus möttes vi av en tant som verkade ha varit där sedan stadshuset byggdes. Mycket barsk! Tydligen var det paus i vigslarna så vi satte oss och väntade en stund. Till slut fick vi legitimera oss och vi fick även frågan om vi hade med oss egna vittnen, vilket vi inte hade. Har man inte med egna vittnen finns vittnen på plats. (Det kan vara bra att veta om man vill åka och gifta sig i hemlighet, Kåmpis Helena. ;)) 16.20 fick vi komma in. Vi hälsade på vigselförrättaren. Jag sa nervöst; Vi vill ha den korta versionen. Hon såg nog att jag var ganska nervös så hon sa lugnt; Jag tar den långa versionen, men den är inte så lång den heller.

Här är den "långa versionen";

Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger
på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar
ni att respektera och stötta varandra.
Som makar är ni två självständiga individer som kan
hämta styrka ur er gemenskap.
Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med
varandra, frågar jag: Vill du N.N. ta denna/denne N.N.
till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och
lust?
(Svar: Ja.)
Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man
att älska henne/honom i nöd och lust?
(Svar: Ja.)
(Paret kan växla ringar.)
Jag förklarar er nu för äkta makar.
När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns
den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och
den aktning för varandra som ni känt i denna stund och
som lett er hit. (Texten författad av Per Anders Fogelström.)
Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap
(Text tagen härifrån)


Ringar växlade vi inga eftersom vi inte införskaffat några. Jag har varit lite tveksam till det, men varför vi inte har skaffat ringar beror också på att våren bara sprungit iväg. Fredrik fick ett nytt jobb. Mycket pengar har gått åt till renoveringen av köket och sedan tror jag både Fredrik och jag har varit tvungen att vänja oss i tanken att vi faktiskt skulle gifta oss. Men jag tror att när det mesta har lagt sig i höst, ska vi nog ändå gå och titta ut ett par ringar... Lite avigt och bakvänt kanske, men vem har sagt att livet alltid ska följa ett visst mönster...?

Vår vigselmiddag åt vi på Gondolen. Lite champagne till att börja med. Fredrik höjde glaset och sa; Skål då, min hustru! Och jag sa; Skål, min man! och kunde inte låta bli att fnissa lite. Busiga! :D Därefter åt vi en mycket god middag med vin och självklart efterrätt med kaffe. Taxi tillbaka till hotellet, där vi satt ute en stund innan vi gick in och tog en drink.

Så, då var 15 maj avklarat och det kunde inte ha blivit en mycket bättre dag. I ett soligt och vackert Stockholm. När Stockholm är som allra bäst. När livet är på topp. Och när hela framtiden ligger framför mig och min man. :D 





Min man, min älskade man! :)


Kommentarer
Postat av: Helena

Åh, blir tårögd när jag läser detta!

Det låter som en helt underbar dag!

Postat av: Veronica

Helt underbart det låter! :)

2010-06-28 @ 20:24:01
Postat av: Jag

Älskade Helena, du var ju den första att få veta inom familjen, inte gråta. ;) Och ja, det var en helt underbar dag!



Veronica, helt underbart var det också. Solen sken, vi åt gott och nöjt av hela dagen i ett vackert Stockholm. :)

2010-06-28 @ 21:08:18
Postat av: Helena

Jag vill bara gråta... Så härligt alltså!! Hmm.. jaa.. bara det kan bli lite lugnare så att man verkligen får njuta av en egen dag med sin... eeh.. man?? :-D haha.. det låter fräsigt ändå! (istället för Jimpa alltså) hihi.. Kram

2010-06-30 @ 21:38:14
URL: http://blogg.vk.se/e-lack
Postat av: Jag

Bara att slå till, Helena! Jag har fortfarande inte vant mig vid att säga; Min man, och börjar fnissa varje gång jag säger det, men underbart är det. :D Kram, kram

2010-07-01 @ 08:05:08
Postat av: Lise-Lotte

Oj så mysigt de låter. Är så glad att ni fick en helt underbar dag att komma ihåg i hela livet. Älskar er båda väldigt väldigt mycket. Kramar i massor

2010-07-01 @ 18:53:45
Postat av: Jag

Precis som jag sagt innan så var det helt, helt underbart... :D Kram, kram

2010-07-01 @ 20:36:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback