Del ett: Innan

Alla som känner mig vet att jag har velat gifta mig. Och alla som känner Fredrik vet att han inte velat gifta sig. Detta motsatsförhållande har liksom varit vårt signum under en väldigt lång tid. För och emot. Svårare än så har det inte varit.

Jag vet egentligen inte hur jag har föreställt mig att min vigsel skulle vara, jag har bara vetat att jag vill gifta mig. Kanske är det en gömd prinsessdröm långt där bak i mitt undermedvetna, eller kanske inte, jag vet faktiskt inte... Jag kan ju inte påstå att jag varit en flicka som lekt med dockor, prinsessor och allt annat typiskt tjejigt. Jag lessnade faktiskt ganska fort på såna lekar när jag var liten. Och därför har jag nog aldrig riktigt drömt om ett stort kyrkobröllop, det har som inte riktigt känts som jag... Och verkligen inte som Fredrik!

Livet handlar mycket om att anpassa sig, till situationer som uppstår men även till människor i sin närhet. Egentligen är varje litet möte med en annan människa en anpassning, och inte minst får man anpassa och kompromissa med den man lever med. Och med det menar jag inte att man ska "ge" sig varje minsta situation, snarare får man kompromissa sig fram till vad som känns bäst för båda.

För att återgå till inledningen av detta inlägg, så har våra liv sett ut på detta sätt. Vill. Vill inte. Motsatser helt enkelt, jag har anpassat mig till att Fredrik inte velat gifta sig och accepterat det, till en viss grad ialla fall. Men... jag har sagt att innan jag skaffar barn och hus ska jag vara gift. Svårare än så är det inte. Trodde jag ja. Tiden efter att Fredrik sa; "Det är klart att vi ska gifta oss!" gick jag som i en dröm och undrade när jag skulle vakna. Hade han verkligen sagt det? Hur är det möjligt? Vi är ju för och emot. Så är det ju. Vi har ju våra roller. Hur kan det nu vara två som är för?

Skrämmande. Overkligt. Omställning. Och spännande.


Och hur gör man rent praktiskt?

Hindersprövning. Inte särskilt svårt. Vi är inte under 18 år, vi är inte nära släkt och ingen av oss var vid den tidpunkten gift. Efternamnsanmälan. En del tankar gick genom mitt huvud, skulle jag behålla mitt efternamn eller ta Fredriks? För och emot. Vissa dagar för mitt efternamn, andra dagar för hans efternamn. Men aldrig för två efternamn. Efter noga begrundat alternativen kom jag fram till att jag har väldigt svårt att se mig själv heta något annat än Persson. Jag är ju trots allt en Persson, precis som jag skrev i förra inlägget. Jag är mitt namn. Jag vill inte heta något annat än just det jag heter.

Strax innan jul skedde bokning av vigsel i Stockholms stadshus. Varför just 15 maj? Jag vet inte riktigt, det kändes bara som ett bra datum. Sommaren skulle vara på ingång, det skulle ha hunnit bli någorlunda grönt i vår huvudstad och förhoppningsvis skulle det även vara sol och värme. Boka bord på Gondolen. Utsikt över stadskajen, Gamla stan och vattnet. Boka hotell rum på Elite Marina Tower. Nytt hotell med utsikt mot Djurgården och ut inöver staden. Självklart a room with a view. Kläder, vad skulle vi ha på oss?. Jag ville att Fredrik åtminstone skulle införskaffa en väst. Till mig; jag letade och letade och letade, mycket fint finns det. Slutresultatet blev riktigt bra.

Jag har behövt tid på mig att ställa om mig. Inuti mitt huvud. Och jag ska inte förneka att jag många gånger har funderat på om det verkligen är rätt att gifta sig. Vill jag verkligen det här? Det har varit lika skrämmande för mig som för Fredrik. Det är ett stort steg att ta. Åtminstone för oss. Livet består av chansningar och risker, bara våga hoppa.

Många är facinerade över att vi lyckats hålla oss sedan i slutet av september. Inte minst jag. Men orden; "Vi ska gifta oss", de har bara inte kunnat komma ut över mina läppar. Jag har stått framför spegeln hemma och försökt säga orden, men de har stannat som tankar i mitt huvud. När tankarna har kommit och passerat, har jag stått och fnissat lite för mig själv. Rysningar som gått genom min kropp för att följas av en enorm varm känsla... En helt underbar känsla!


Veckan som har gått, veckan efter vår 30-årsfest (som även blev vår bröllopsfest), har varit helt underbar. Jag har gått på små rosa moln och jag känner mig så underbart lycklig...  Del två kommer inom de närmsta dagarna... Håll ut! Jag ska bara samla på mig känslor, ord och formuleringar...

Kommentarer
Postat av: Helena

Förstår dina små moln! Jag va likadan runt i kring dagarna kring bröllopet :)



Och ni får ju ta allt det nu oxå, eftersom ingen annan visste om nåt innan :P

Postat av: Jag

Ja, vi får ju göra det. Och det känns riktigt härligt. :)



I måndags fick jag ett sms av mamma, hon hade nämligen kommit på att hon för första gången i sitt liv är en riktig svärmor och det skulle hon minsann fira med en prinsesstårta nu i helgen. Ett mms kom igår med en bild på tårtan, tyvärr hade hon glömt att köpa blommor. hahaaa

2010-06-19 @ 09:25:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback