Förstå

”Jag förstår” Hur många gånger har man inte hört det uttrycket? Ju mer jag hör det uttrycket, desto mindre gillar jag det. Speciellt från personer som har ”jag-förstår-dig” som någon slags standardfras till allt man berättar. Jag är av den uppfattningen att man inte alltid kan förstå allt, om man inte själv varit med om vissa saker i livet. Beroende på vad man är för slags person, finns det olika nivåer av att sätta sig in i någon annans situation. Och bara för att man kan göra det, betyder det inte att man kan förstå varje given situation som vissa verkar tro att de kan göra. Och jag hoppas och tror att de flesta har sympati och empati för andra personer, men att alltid förstå…? Nja…

För några år sedan fick jag den insikten. Jag träffade nämligen en bekant som just då förlorat sitt barn och under tiden vi pratade om det, upprepade jag flera gånger; Jag förstår! tills personen ifråga sa; Vet du? Det går inte att förstå om man inte har varit med om det. Och det är så sant! Det går inte att förstå känslan över att förlora ett barn. Eller att förlora en förälder eller en make. Om man inte själv varit med om det, och det är inte ens säkert att man förstår det även fast man upplevt det själv.

Eller att ha varit med om en tsunami. Herregud! Jag fattar det knappt själv. Hur ska någon utomstående förstå kaoset? Och jag kan fundera då och då varför just jag hade sån tur. Just den dagen! Och ändå var jag väldigt förskonad från allt kaos som var i Thailand för drygt 5 år sedan. Efteråt har jag helt värderat om saker och ting. Jag tror alla som varit med om en stor händelse eller en avgörande händelse i livet omvärderar själva livet. Bland annat tycker jag att det är helt sjukt med denna enorma överkonsumtion vi har i dagens samhälle. För vad är viktigast egentligen? Det materiella eller något annat?

Värst är december. Jag diskuterade detta med en nära vän förra veckan; vuxna som överöser barn med julklappar, bara för att de tycker det är så kul och ge. Hur många gånger behöver man ge, bara för att man själv tycker det är kul? Och på något sätt är detta ett sätt att uppfylla sitt eget ego, att känna sig uppskattad, enligt mig. Det blir överflödigt och äckligt! Det finns betydligt bättre saker att fylla andras och ens eget liv att fylla sitt liv med än massa med materiella saker. Jag tror också att ju mer saker vi har och ju mer vi överösas med, desto sämre mår vi. Vi är ständigt på jakt efter något annat, något bättre i vår materiella välfärd, istället för att nöja oss med det vi redan har. Om jag går till mig själv så blir jag stressad när det är för mycket saker runtomkring mig. Men bara för att jag tycker och känner så, betyder det inte att alla är så, tvärtemot. Alla väljer sina egna liv och som sagt; det går inte alltid att förstå personer i varje given situation.

Alla hanterar och bearbetar saker och ting på olika sätt, men jag tror i alla fall att man har en större förståelse om man själv varit med om vissa saker i livet. Och i vissa fall kan man till och med på riktigt förstå en annan människa och dess livssituationer. Men att använda ”Jag förstår” som en slaskfras bara för att man inte har annat att säga vid vissa tillfällen, ja, då kan man ibland lika gärna hålla truten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback