Rökning

Under de senaste åren har jag blivit känslig för hur folk luktar. En av dessa lukter är doften av rök. Varje gång jag jobbar träffar jag många människor under en och samma dag, folk som kommer in och fullständigt stinker rök är nog bland det äckligaste som finns. Och bara därför var jag tvungen att googla fram lite fakta om både rökning och passiv rökning ikväll. För för mig är det helt obegripligt hur man FRIVILLIGT drar i sig bland annat dessa ämnen i lungorna; 
  • Ammoniak: Mycket irriterande på slemhinnor
  • Arsenik: Nervskador och är cancerframkallande.
  • Formaldehyd: Cancerframkallande.
  • Nitrosaminer: Cancerframkallande
  • Nikotin:Starkt beroendeframkallande, mycket giftigt i stora doser
  • Glykol: Skadligt för nervsystemet och njurarna.
  • Kolmonoxid: En osynlig och luktfri gas. Vid höga koncentrationer blockeras de röda blodkropparna så att syret inte kan transporteras runt i kroppen.
  • Tjära: Fastnar i lungorna. Röker man ett paket cigaretter om dagen i ett år får man i sig mer än 1dl tjära.
  • Vätecyanid: Ett färglöst, mandelluktande gift som använts för att avrätta människor i gaskammare.
    (Källa: Rökfri Ungdom)
Man betalar massor av pengar för att aktivt förstöra sin hälsa och man luktar som en askkopp. Däremot så kan man relativt snabbt se positiva förändringar när man väl slutar röka. 

                                                           
                                                                  Fimpa?

Inom ett dygn kan man se att blocktrycket och pulsen går ner till en normal nivå och riskerna för hjärtinfarkt har redan nu minskat. Promenaderna kommer att kännas lättare efter två till tolv veckor för då har lungfunktionen och blodcirkulation förbättrats betydligt. Och din hud är inte lika grå. Flimmerhåren har återhämtat sig efter 4-6 månader vilket innebär att den hosta som rökaren eventullt har haft minskas. Efter ett år har den före detta rökaren bättre immunförsvar vilket gör att kroppen kan stå emot förkylningar och sjukdomar bättre samt att risken för allergier även den har minskat betydligt. Risken för hjärtinfarkt har halverats och efter två till tre år så är risken lika stor/liten att få en hjärtinfarkt. Efter fem är har risken att utveckla cancer halverats. (Källa; Vårdguiden) 


                                              
                                                              Passiv rökning

Och den hemska passiva rökningen! Här får jag som icke-rökare inte ens välja om jag vill inhalera den skadliga röken, jag blir därmed en ofrivilligt rökare. Som tur är har vi en lag som förbjuder rökning i restauranger och krogar, lokaler inom hälso- och sjukvård, kollektivtrafik och idrottarenor. (Källa: netdoktor) Detta är även en arbetsmiljöfråga och det vore intressant att se hur anställda inom krogbranchen fått sin hälsa förbättrad sedan lagen om rökningsförbud kom 2005.  Man vet ju bara själv hur äckligt man luktade en kväll på krogen. Man gick ut ren och fräsch och kom hem som en askkopp, oavsett om man rökte eller ej. Visste ni att i Sverige dör det 500 personer dör varje år på grund av sjukdomar till följd av passiv rökning?

Jag som passiv rökare utsätts för samma risker för sjukdomar relaterade till rökningen som en rökare, trots att riskernas storlek är lägre hos en passiv rökare än hos en rökare. Jag som vuxen kan ändå i stor utsträckning välja min omgivning och umgänge. Det kan barn inte göra och därmed är barn en extra utsatt grupp för passiv rökning. Exempelvis är astma och öroninflammationer vanligare hos barn som utsätts för tobaksrök. Barn gör inte som man säger, barn gör som vuxna (föräldrar) gör, det vill säga rökare föder rökare till viss del. Exempelvis röker sju barn av tio i nian om föräldern är rökare, att jämföra med barn från icke-rökande hem där endast ett barn av tio röker. (Källa: glaxosmithkline)

Skrämselpropaganda har ju visat sig att inte alltid fungera så bra. Kanske vi människor stöter bort det fakta som finns om vissa saker och kanske vi tänker; det händer inte mig. Men jag kan ändå tycka att det är mycket märkligt att kanske framför allt unga tjejer som i övrigt är noga med sitt yttre RÖKER! "Du vill vara fin men faan du stinker ju som en askkopp!" Vad är det som är glamoröst med rökning? Var det ändå inte ett tag sedan rökningen ansågs vara glamoröst? Precis som att du är vad du äter, så borde man kunna applicera detta på rökningen, kanske framför allt när man ser hur en rökares lunga ser ut...


              
                         En icke-rökares lunga                       En rökares lunga

Enligt mig är det ganska så lätt val... Det borde det vara för alla egentligen...

Kommentarer
Postat av: Helena

Att sluta röka är det absolut bästa beslut jag tagit i mitt liv. Tycker att det är så hemskt att så många unga börjar röka idag trots att jag gjorde det själv. Usch o blä!!

Postat av: Jag

Jag rökte ett tag under högstadiet men slutade dels för att man luktade så illa och dels för att de "tuffa och coola" tjejerna och killarna alltid skulle låna cigg av en men man fick aldrig något tillbaka. Feströkte gjorde jag en hel del under gymnasietiden och det har väl blivit någon cigg efter den tiden oxå, men nu... NÄ! Usch!



Det är strongt att sluta röka och jag hejar på alla som vill och är villiga att sluta röka. Det är en vinst för ALLA i samhället! :)

2010-02-18 @ 07:37:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback