Utropstecken och förkortningar

Min vän Helena skriver på sin blogg idag om förkortningar. Det fick mig att tänka på en liten notis jag läste tidigare i veckan, dock inte om förkortningar men om utropsteckets ökning på Internet, men även om ett inlägg jag gjorde i våras angående utropstecknet.

Notisen sa ialla fall att "Utropstecknen förökar sig på internet och i sms, liksom punkter och smileys. Nu sträcker forskarna upp ett förmanade pekfinger. Enligt senaste Språktidningen varnar Språkrådet för utropsinflation. Använder man dem för mycket, har de snart förlorat sin kraft, skriver rådet - och avslutar meningen med ett !."

Tänk på det nästa gång du ska sätta x antal ! efter en mening. Kanske räcker det med ett istället för tio stycken... En uppmaning till alla; sluta missbruka språket!

Kommentarer
Postat av: Helena

Ehrm.. Jag känner en tjej som älskar att skriva massa punkter... hahaha... och smileys! Dock försöker jag verkligen avhålla mig från de jäkla smajlgubbarna, men det är svårt, mycket mycket svårt skrattar men jag håller med dig. Språket och det skrivna språket håller på att förändras. Lite synd tycker jag. Men vi får försöka att göra nåt åt det. Kramkram

Postat av: Jag

-skrattar- Vem kan det vara? ;)



Mina TRE punkter efter meningar betyder att jag är lite fundersam över saker och ting. Och jag vet att jag är bra på att missbruka smileysar MEN jag SKA ÄNDRA det. ;P



Men hursomhelst så tycker jag att skriva tusen utropstecken efter varandra är ett betydligare allvarligare missbruk än mina TRE punkter och smileysar. SÅ det så! ;)

2009-10-17 @ 22:00:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback