Skräckministeriet 2009

Så var det den stora frågan här. Var ska julen firas? Eller firas och firas. Jag firar faan inte julen. Jag vill helst stryka decembermånad från kalendern, ge oss hellre en extra julimånad med sol och värme. ;) Och varför ogillar jag då denna tid på året? Jo, jag ska säga er det! För att det handlar om att vi bara ska konsumera, konsumera och konsumera lite till! Det är överflöd av julklappar. Barn som sitter i mängder av klappar och är tokless innan de ens öppnat alla klappar. Fy! Och sen, julmaten är ju INTE ens GOD!

Jag har en skräckjul där barnen slet upp alla sina julklappar utan att ens veta vad de egentligen fick eller från vem. Och det värsta var att de vuxna satt och hejade på. Som att det var någon slags tävling! Eller föräldrar som ger ens barn helt otänkbara julklappar enligt min mening. Det har varit mobiltelefoner fastän de redan har en som fungerar alldeles utmärkt men de får en ny bara för att den nya är mer "inne" nu. Och sedan undrar föräldrarna hur de har kunnat få så otacksamma barn. Ja, kanske för att man alltid har serverat barnen det bästa hela tiden fast man egentligen inte haft råd alla gånger. Barnen har helt enkelt fått allt de pekat på. Och kanske lite mer än det ibland...

Eller som jag läste på en internetsida; En förälder som bad om tips vad denne skulle köpa till sin 9-åring och en annan föräldrer som svarar; En bärbar dator till min 11-åring. Tror föräldrar/vuxna verkligen att de gör barnen en tjänst när de ger barnen massor med dyra kapitalvaror? Hur blir det när barnen flyttar hemifrån och kanske pluggar eller lever på en icket så bra lön till att börja med. Hur ska barnen då klara av att uppnå detta behov som vuxna har skapat åt dem? Ja, kanske föräldrarna sticker åt dem pengar så de kan klara sig att bibehålla sitt behov av dyra kapitalvaror. Men då lär barnen sig aldrig att stå på egna ben, vilket är jävligt tragiskt. Och varför ska vi ens ge varandra julklappar? Vi har ju inte ens mage att vara nöjda över de klappar vi får. Förra julen visade statistik att hälften var missnöjd med de julklapparna de fått. Vi byter istort sett bara pengar med varandra. Vad säger det om oss? Helst ska vi väl vara med i butiken när någon ska köpa julklappen åt oss så att det verkligen blir rätt.

Allt vad julen handlade om förut, finns inte längre helt enkelt. Jag kan mysa till lite när jag ser Emil i Lönneberga när de firar jul, då minsann var det matfest. Förr i tiden hade de inte tillgång till den goda mat som vi har tillgång till varje dag. Idag är det bara att gå till mataffären och handla. I dagens Sverige behöver de flesta faktiskt inte vara hungriga. Eller som i Saltkråkan när barnen får varsin julklapp. Nu låter jag väl gammal som gatan men när jag såg det programmet som liten flicka tyckte jag att det var märkligt att de bara fick en julklapp. Det var DÅ  på åttitalet. Tänk bara vad barnen idag ska tycka. OBS! Grov generalisering.

Kanske jag är vrång och tjurig, men jag tänker inte delta i detta vansinne som julen faktiskt är.

Jag ska stå över allt vad detta heter i år (precis som jag gjorde förra året). Ikväll har jag (vi) försökt leta upp om det är någon restaurang här i stan som har öppet på julafton. Jag ska ringa runt lite i veckan. Men sedan tittade vi även på om vi skulle åka till Göteborg, men det är samma där, något måste vara öppet för att det ska vara värt att åka dit. Tips någon?

Så! Nu är gallan spydd och det känns betydligt bättre. ;)

Kommentarer
Postat av: Helena

Förstår att julen kan verka kaotiskt.

Men enligt mig är den inte det. Vi köper inte mycket julklappar till våra barn, dom får det dom behöver och om dom har tur någonting "roligt" (om du förstår vad jag menar).

Jag kan hålla med dig om att dom flesta köper och köper till sina barn och även andra. Men det behöver inte vara så.



Jag är inte heller störtförtjust i julmaten, men det är en mysig tradition för mig.



Vilken tur det är att alla är olika eller hur? :)

Kram

Postat av: Jag

Inga kommentarer. ;P

2009-10-18 @ 11:08:15
Postat av: Helena

Håller med. Julen ska ju handla om gemenskap och värme och inte om att överkonsumera. Usch! Bortskämda barn gillar vi inte. Kram på dig Lisa

2009-10-19 @ 16:24:04
URL: http://blogg.vk.se/e-lack
Postat av: Jag

JAG tycker att julen ÄR kaotisk. Och det är mycket som inte behöver vara som det är, men som ändå är det.



Julen är egentligen en perfekt tid att träffa sina nära och kära men allt runtom får mig att rysa. Och bortskämda och framförallt otacksamma barn tycker jag inte heller om för fem öre.

2009-10-19 @ 20:53:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback