Godis är gott!

                     Godis ska vara gott!

Speciellt när det är fritt från massor konstiga tillsatser och färgämnen. Jag blev superglad när jag såg att Konsum nere i Gustavsbergs centrum tagit in ekologiskt godis i sitt sortiment. På baksidan av påsen står det bland annat att smaken av apelsin kommer från en ekologisk apelsin. En apelsin som inte har besprutas med bekämpningsmedel. Smaken är alltså inte framställd på konstgjord väg. Den gula färgen kommer även den från apelsinen. En riktig apelsin alltså! 

Passande är att Hallå P3 tar upp våra matvanor just nu. Socker och fett i vår mat leder till depression har en ny undersökning visat. Som en parantes så äter vi svenskar 17 kilo godis per år. Men när man väl äter kan man väl ändå äta godis som innehåller naturliga ämnen och inte massor av konstgjorda ämnen? 

I allt större utsträckning köper jag ekologiska matvaror. Bananer besprutas fulla med olika kemiska bekämpningsmedel. Som vi sedan får i oss. Tack, men nej tack! Jag har ännu inte sett filmen Bananas men den är säkert väldigt givande. Bananerna jag köper numera är nästan alltid kravmärkta. Och visst är det dyrare, och jag förstår att alla inte har råd att köpa det som är dyrare. Det är inte alla gånger jag gör det heller. Men någon gång då och då kan man väl lägga en eller två kronor till på sin mat, bara för att bidra till just det segmentet på marknaden.

För mig har det blivit mer naturligt att köpa och leta efter ekologiska varor när jag handlar. Som igår när jag skulle köpa mjölk och såg att det inte fanns ekologisk mjölk blev jag faktiskt lite besviken. Och för att nämna en annan sak; mitt favoritkaffe är både krav- och rättvisemärkt. Och hur det än är, så känns i alla fall mitt samvete lite bättre om jag kan bidra till något bra när jag konsumerar. Och jag vet att det finns rapporter och dokumentärer om att dessa pengar inte kommer till bönderna med mera. Fruktansvärt, men samtidigt måste jag som konsument kunna lita på märkningarna som förekommer på marknaden och att kontroller genomförs för att märkningens krav uppfylls.

Om du vill läsa lite mer om en hållbar livsstil kan jag rekommendera tidningen Camino. Jag har precis börjat prenumera på den och den ger tips på hur vi kan bidra till en hållbar utveckling. Det är tips på mat, resor, kläder med mera. Riktigt bra!

En kan inte göra allt, men vi alla kan göra lite för att bidra till en uthållig utveckling.

Kommentarer
Postat av: Helena

Åh, så underbart GOTT de va :-D Tusen tack för godiset.. kram

Postat av: Helena

Åh, så underbart GOTT de va :-D Tusen tack för godiset.. kram

2009-11-05 @ 20:46:19
URL: http://blogg.vk.se/e-lack
Postat av: Jag

Visst är det gott?! :) Alltid kul att få lite presenter på posten, speciellt nu på hösten när det är lite ruskigt ute.

2009-11-06 @ 07:44:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback