17 december - Karlsvik och Gustavsberg

Halvdöd som jag är idag ska jag försöka skriva något här idag. Och jag ser på min lista att jag ska skriva om Karlsvik och Gustavsberg.

Gustavsberg är som Karlsvik fast mycket, mycket bättre. Citat från mig i somras när jag pratade med pappa vars svar blev: Ja, då måste det vara jäkligt bra. :D

Båda är gamla bruksorter. Båda ligger bredvid vatten istort sett överallt. Båda är för mig hemma. Skillnaden är storleken, naturen och utbudet av affärer och restauranger. Jag visste inte hur mycket jag har saknat närheten till vattnet förrän jag flyttade hit till Gustavsberg i somras. I min barndom satt jag ofta med mina funderingar på stränderna, jag hämtade kraft och lugn från vattnet, från havet. Gustavsberg är hemma för mig. Jag kan inte säga att vi kommer bo kvar här, jag tvivlar på att vi kommer att göra det, men för mig är Gustavsberg att komma hem igen. Varje gång jag är nere vid Ösbyträsk eller hamnen fyller vattnet mig med lugn och kraft. Precis det jag behöver för att ladda batterierna. Och med sommaren färskt i minnet blir det lättare att orka med mörkret som är just nu och självklart vår resa till Jordanien i slutet på februari.

Så om Karlsvik är mitt barndomshem så är Gustavsberg mitt vuxna hem. Och det är en skön känsla...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback