11 december - Umeå vs Stockholm

Jag trivs superbra i Stockholm och tycker om dess atmosfär samtidigt som jag ibland kan sakna Umeå en del, samtidigt som jag kan känna att Umeå är för litet, samtidigt som det är väldigt skönt att känna igen folk och framför allt ha sina vänner där. Jag kan se för- och nackdelar i bo i båda städerna.

Ibland känns Umeå som en tvångströja och jag får bara panik över att alla känner alla, samtidigt som det är skönt att ha ett bra och nära nätverk. På samma gång kan Stockholm kännas väldigt stort fast ändå litet på något sätt. Jag har inte bott här så länge och jag har ju ingen egentlig vardag här så jag kan väl egentligen uttala mig hur jag skulle trivas här i ett vardagsperspektiv, men förutom det trivs jag alldeles utmärkt. Jag får en euroforisk känsla när jag kommer in till city och det är helt underbar att få upptäcka en ny stad. Jag försöker lära mig hur stadsdelarna sitter ihop med varandra och även lära mig olika gator. Jag försöker även lära mig hur olika förorter ligger iförhållande till själv innerstan. I Umeå kan jag hur de olika stadsdelarna ligger och det är ju inte så svårt, staden är ju inte så stor. Det är helt klart en fördel, man kan cykla och gå överallt. Man kan droppa in hos en vän på vägen och skulle vännen inte vara hemma så går man vidare. Här i Stockholm bokar man in för att träffas eftersom man bor på helt olika håll och det är ju onödigt att åka långt för att upptäcka att vännen inte är hemma. Det är en klar nackdel till att bo här, sedan kanske man ska vara försiktigt att uttala sig eftersom jag nästan precis har flyttat hit och inte hunnit få upp en umgängeskrets. Men vi får väl se vad som händer när jag är klar med min utbildning, då står nog valet mellan Stockholm och Umeå GIVET att vi båda har jobb i någon av städerna. 

Som jag har sagt förut, framtiden är mycket spännande. Och den 28 februari åker vi till Jordanien en vecka för lite semester. :D Hoppas på bra utflykter, bad och sol i en hel vecka. Perfekt till min födelsedag oxå, en mycket bra födelsedagspresent. Och eftersom jag får en sån bra present när jag fyller 29 år så undrar jag vad jag får året efter... :O 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback