Färger

På senare tid har jag diskuterat en del om färger på kläder åt barn. Att pojkar inte kan ha rosa och flickor inte kan ha blått. (kanske är det sista mer accepterat) Sitter verkligen könet i färgen?! Att vissa fortfarande tycker att så tycker jag är ganska skrämmande och löjligt, jag menar har vi inte kommit längre än så?!

Om man tänker sig att en pojke inte kan ha rosa eller en flicka inte kan ha blått, då har man ju redan satt grunden för att vi inte är jämlika, vilket i sin tur följer med hela vägen upp i vuxenlivet. Tillföljd av detta skulle jag vilja berätta att vi var på Magnus Betnér för några veckor sedan och han gjorde en scen som stämde så bra med verkligheten vad gäller flickor och pojkar; nämligen att om man är en pojke så ska man vara stor och stark och modig, men om man är flicka så gulligullas det så fort hon har ramlat och gjort illa sig.  Visst, han överdrev kanske lite, men ni kanske förstår vad jag är ute efter, och kanske ligger det inte så långt från sanningen...

Och sedan är ju den stora frågan; vilket håll man ska gå åt? Ska man behandla både pojkar och flickor som på "flickans" sätt? Eller viceversa?

En annan sak jag kom att tänka på som jag läste i någon av kvällstidningar, inte för att jag har så mycket till tro till dem, men det var en pojke som hade kommit in på sjukhuset med spräckt skalle och läkaren hade skickat hem honom med orden "visa att du är en man!" Jag vill påpeka att pojken var SJU år...

Vi pratar om jämställdhet och det ska vara så lika, så lika mellan män och kvinnor men att sätta en rosa tröja på en pojke det går inte... Visst, många tycker säkert att det jag säger är långsökt men har jag ändå inte en bra poäng i det jag har sagt just nu... Tack, Polarn och Pyret, att ni har gått i bräschen för unisex modet för barn... Mer sånt, tack!!!

Jag vill bara få upp ögonen på oss människor hur vi egentligen är, och få oss att tänka om lite...

Kommentarer
Postat av: Veronica

Så rätt, så rätt

2007-05-12 @ 15:34:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback