Val

Jag har gått runt hela hösten, och även nu i denna stund, och funderat på vad jag ska läsa nästa höst när vi ska börja på våra masterprogram. Herregud, MASTERPROGRAM, det låter hel konstigt i mina öron, ska lilla jag börja läsa på en så hög nivå? Nåja, har det gått bra hittills så ska väl även det gå. sträcker lite på mig och är stolt över att jag snart har klarat av 2 ½ år (Plus 2 sommarkurser och endast har en resttenta från förra sommaren) :D

Problemet, eller funderingarna ska jag kanske säga, är då följande:

1. Vad ska jag välja? Program alltså.

Jag har varit inne på att läsa i Ö-vik och jag är väl egentligen det fortfarande. Det är ett program som heter Substainable Management och verkar superintressant. Det tar stora drag upp hur människan, naturen och ekonomin samverkar, vilket i sig är en stor utmaning. På min sommarkurs i somras, var egentligen slutsatsen att naturen och ekonomi är två starka motpoler, och det är en utmaning att få ekonomiska incitament överensstämma med naturens behov. Och jag tyckte den kursen passade mig så otroligt bra och när jag fick höra om det här Masterprogrammet tänkte jag direkt: "Det där ska jag läsa!"

Men...

...sen är ju Nationalekonomi så otroligt intressant! Jag trivs verkligen med att läsa det och jag skulle gärna fortsätta med det. Det skulle vara kul att fortsätta för att det är så himla intressant att veta hur allt sitter ihop, nationalekonomin sitter tätt ihop med politiken och vi kommer in på juridikens område när vi nu skriver vår B-uppsats. Mycket roligt att skriva. :D

2. Stad?

Som sagt, Ö-vik blir det om jag väljer förstnämnda.

Men läser jag nationalekonomi kan jag lika gärna läsa det i Stockholm som i Umeå. I Stockholm för att Fredrik bor där så klart! Men jag vill ju samtidigt inte att det ska hänga på det, huvudsaken är ju att jag läser det jag vill läsa och inte styrs av var han bor. Jag är väldigt rädd om mitt eget liv och tänker inte hänga upp det på någon annan person, hur mycket jag än älskar honom och hur jobbigt det är att bo ifrån varandra. Men vi är två individer i vårt förhållande, inte EN, och att inte välja det jag vill för att vara med honom skulle helt enkelt inte fungera, i alla fall inte i den värld jag lever i.

Sedan finns ju Uppsala också med en del utbildningar. Jag har väl hittat någon som jag kanske skulle kunna läsa, men ingen som jag kände inför den som finns i Ö-vik.

3. Slutsats

Jag återkommer, men det lutar åt Ö-vik, som var ursprungsplanen. Men det skadar ju inte att titta runt lite... :)


Ha en mysig första advent! Jag fortsätter med mina funderingar...

Kommentarer
Postat av: Josefine

Hur kommer det sig att du är tvärt emot då? ;)
Handarbetar du mycket nu, eller går all tid åt till skolan (känner igen den situationen.. :P)?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback